top of page
Search
  • Writer's pictureרונית חלפון

חדוות יצירה וזרימה

חדוות יצירה. לא האמנתי שאגיד את הצירוף הזה וארגיש שהלב שלי כל-כך מתמלא ומתרחב.

ככל שאני חוזרת ואומרת בראשי את המושג הזה יותר ויותר, אני רואה בו ארכאיות מצד אחד (מתי אמרתם לאחרונה את המילה "חדווה" במלרע או מי המורה האחרונה שפגשתם שקראו לה ככה?) ומצד שני הוא מייצג בצורה הטובה ביותר את מה שאני מרגישה כשאני נכנסת ל mode יצירה וזה מבחינתי כל-כך 'כאן ועכשיו'.


בעלי שיחיה, אמר לא פעם, שנולדתי בת 80 ומאז אני הולכת ונהיית צעירה (הוא מדבר בעיקר על תפיסות עולם ועל הנפש. אני מבחינתי מרגישה בת 20 כבר 30 שנה). אולי בגלל זה עולות לי כאלה מילים ואני מרגישה שהן חלק ממני.


צירוף המילים הזה הגיע אלי למח ממש במקרה ואני אפילו לא זוכרת באיזה הקשר. מאותו הרגע הרגשתי חדווה אפילו כשרק חשבתי על הרגע בו אני הולכת ליצור. לא סתם שמחה, לא צהלה או אושר. חדווה.

יש משהו ב'חדווה' שכולל בתוכו גם את השמחה והצהלה וגם את התנועה, העשייה והאנרגיות.


ומה לגבי הזרימה?

אני מודה כאן קבל עם ועולם - אני לא בחורה זורמת. גם לא ממש קלילה ומאד קונפורמיסטית וזקוקה לכללים והגדרות. אז לכל מי שמכיר אותי ותוהה מה לי ולזרימה, אז לא על זרימה כזו אני מדברת כאן. אני מדברת על זרימה (Flow) מעולמות הפסיכולוגיה החיובית. מצאתי שדווקא חדוות היצירה היא שמביאה אותי לזרימה. הכיצד?


אנסה להסביר את חווית הזרימה במושגים פחות "מילונאיים".

נסו להיזכר ברגע אחד בו הייתם שקועים כל-כולכם בעשייה. כל-כך שקועים עד שלא שמתם לב לשעון, למטלות הבית, לדרישות החיים... אתם והעשייה – אחד אתם. ואין עולם מעבר.

מוסיקה, ציור, קריאת ספר ואפילו קיפול כביסה.

זרימה זה כשאתם נשאבים אל תוך הפעילות, וזמנית, מאבדים את תחושת העצמי בתוך החוויה. זוהי חוויה מיטבית הקשורה באופן ישיר להנאה.

כדי להגיע למצב של זרימה, צריכה להיות לנו מטרה ברורה כך שלא נהייה עסוקים בשאלה מה עלינו לעשות ורמת המיומנות שלנו גבוהה כך שלא נחוש תסכול או חוויית כישלון תוך כדי.

אני מאמינה שלכל אחד יש איפשהו ברפרטואר רגעי זרימה (שימו לב שדווקא אצל ילדים קטנים יש הרבה מאד רגעי זרימה אם לא מפריעים להם - במשחקים בלגו, במגנטים על המקרר, כשהם שמים דברים בקופסאות). אם זה היה רחוק ומזמן, או אם הפוסט הזה מעלה בכם געגוע לרגע כזה או אפילו אם סתם בא לכם להתפנות לרגע של אושר, אפשר להתחיל כאן –

באופן מפתיע (או שלא...), בעודי כותבת את הקשר בין חדווה, יצירה ואושר, נזכרתי שכשרק התחלתי לצייר, בחרתי לצייר ציור של FLOW ומעליו כתבתי H*A*P*P*Y*N*E*S*S. את הציור הזה בחרתי לשים בחתימה של כל מייל שאני שולחת מהמייל הפרטי שלי. תזכורת לי (ובהזדמנות זו גם לכל ולמי שמקבל ממני מיילים) לחשיבות הזרימה בחיי האושר שאני מאחלת לעצמי בכל בוקר מחדש.

אז... מאחלת לנו זרימה נעימה. ואם אפשר, כמה שיותר.




156 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page