top of page
Search
  • Writer's pictureרונית חלפון

מסעיצוב #1 - איינדהובן 2022

(מאחורי כל תמונה יש גלריה שלמה. לחצו על התמונה כדי לראותה במלואה ו/או על החיצים קדימה-אחורה לראות תמונות נוספות) תם פרק. אני כותבת על מסעיצוב #1 בלשון עבר. לא האמנו שזה מה שהולך להיות כשהחלטנו שאנחנו מוציאות קבוצת נשים לשבוע העיצוב באיינדהובן ומיתגנו אותה מסעיצוב >> - 10 נשים שסמכו עלינו ובאו איתנו אל ה'לא נודע' שהיום הוא כבר נודע ואנחנו יודעות להגיד בדיוק מה זה מסעיצוב. זה באמת בדיוק מה שחלמנו.


אז מה זה מסעיצוב?

זה התחיל במפגש הכנה בגלריה שנקר ובו הכרנו - אנחנו את הקבוצה והקבוצה אותנו. דיברנו בגדול מאד על מה יהיה, איך המסע בנוי וקצת תוכן העשרתי שהעבירה טל בר מ'המיטענה' על 'למה להכניס מסעות כאלה לחיינו' (התשובה בגדול - כי זה מטעין). כל אחת קיבלה מאיתנו מחברת טעינה שתלווה אותה הלאה לייצר נקודות טעינה בחיים בצורה מודעת.

אח"כ נפגשנו בזום - יומיים לפני –שוב כולנו כדי לדבר על התוכנית במלואה ולהקשיב בשקיקה לגלית גאון על עיצוב הולנדי ולמה דווקא איינדהובן. כל התוכנית הועברה למשתתפות כדי שיתחילו לטייל בין התערוכות בעצמן וירצו גם כבר להיות שם, כמונו.



צוות מסעיצוב וגלית (להלן 'אנחנו'), התחלנו את המסע שלנו ביום הכנה. הסתובבנו בעיר ביום שישי בבוקר, בדקנו את המיקומים, את ההתאמה בין המרחקים, וחקרנו את העיר ברגליים. התאהבנו בה.

בהתרגשות גדולה פתחנו באופן פורמאלי את מסעיצוב #1 – איינדהובן 2022. לסיכום המפגש ולפתיחת המסע - ארוחת ערב מעולה במסעדת המלון שלא מביישת שום מסעדת יוקרה.

את היום הראשון התחלנו בתערוכת בוגרים של אקדמיית טקסטיל משוודיה – לא בתוכנית המקורית ולאחר הסיור המקדים הוחלט להוסיף אותה. המפגש עם סטודנטים, החיבור שלהם.ן למחשבות על העתיד ונקודת המוצא שלהם.ן שהכל אפשרי והטקסטיל הוא לא רק חתיכת בד מעוצבת שנועדה לקטלוג של 'בורדה' הקסימו אותנו בכל שלב מחדש – מסיבים אופטיים בתוך טקסטיל כדי לשנות את דוגמת הבד בכל רגע מחדש ועד וילונות שמשנים את הדוגמא. כמו שאמרה אחת המשתתפות במסע – "את יכולה להסתובב בתערוכות עיצוב ולהתחבר למה שיפה לך או לא, בתערוכה כזו, יש עצירות וגלית נותנת את התמונה הכללית ואת מה שמעבר ואז אפשר להבין את המשמעות הכוללת של עיצוב ושל המעצבים.ות".

התחנה הבאה – איזור C. נסיעה של כמה דק' הוציאה אותנו מהעיר והגענו לאיזור שלם ובו אינסוף מקומות ביניהם צריך לבחור. גם כאן, עבודת שטח מטורפת של גלית עזרה לנו לעבור באופן ממוקד בין סטודיו לסטודיו ולהקשיב לכל אומן על המשמעות של העיצוב, על הדרך שעשה ועל תהליך היצירה. גולת הכותרת – סיימנו עם יין, "בסלון עם גאון" שהגיע עד הולנד ומיצג מיוחד לנו של צוות reactiontime.20 - לימור, ענבל, דורון, אולגה וניר המדהימים שעדיין שם ומומלץ לעקוב אחריהן באינסטוש. בסוף היום מאד מאד רצינו להית במתחם של פיט אין אייק שהוא מרחב עיצוב שכל מי שמבקר באיינדהובן ואוהב עיצוב ממליץ עליו – יש שם סיפור מעניין של מעצב, מתחם עיצוב והרבה אוירה ולמידה על עיצוב. לצערנו החלק הזה התפספס.

ביום השני התמקדנו באיזור המרכז במרחק הליכה מהמלון וכיוונו ליום רגוע – לשמחתנו שוב גלית היתה ערנית למציאות ושינתה את התוכנית והוסיפה לנו בבוקר את הסטודיו המדהים של קיקי ואן אייק וג'וס ואן בלייסוויק – Kiki & joost. הכניסה למתחם אישרה את התשובה שלי לכל מי שאומרת לי "אני לא מבינה בעיצוב". "גם אני לא מבינה" אני עונה תמיד "אני מרגישה". נכנסתי והיו לי דמעות מהתרגשות והלב שלי התרחב. כמו עם מזג האויר, גם כאן היה לנו מזל ונפגשנו לשיחה עם קיקי – אישה צעירה ומלאת צניעות ושנתנה לנו את כל תשומת הלב בצניעות ובפתיחות. שמענו על הסטודיו, על היצירה, על עיצוב מנקודת מבט אישית.

משם, חזרנו לתוכנית המקורית ושמנו פעמינו ל - van abbemuseum. אם להגיע לתערוכה שהיא אוסף מתוך האוסף של לי אדלקורט אז עם גלית גאון. קיבלנו ידע ממקור ראשון על האוסף ועל האישה עם כל מה שהיא מביאה לעולם בכלל ולתחום העיצוב בפרט, על מאחורי הקלעים, חיבור לעולמות שלמים. אין מילים לתאר את כמות הידע, החשיבה, הניתוח והמחשבות שליוו אותנו במעבר בין חדרי התערוכה. זכינו לפגוש את שלי בונה, בחורה צעירה ומלאת מוטיבציה שחקרה את צמחיית הים ומציגה בשבוע העיצוב, זמן להסתובב באופן חופשי במוזיאון ואנחנו בדרכנו ליעד הבא - מרכז העיצוב Kazerne.

במרחק הליכה של 4 דק', אנחנו בעולם חדש - מתחם Kazerne. שם אנו עוברות בתערוכת המשך של האוסף של לי אדלקורט ונחשפות למחשבות נוספות על אקולוגיה ועל קיימות. למשל, עפרונות שנוצרים משבבי עץ והתייחסות פילוסופית לצמחי פלסטיק. כמובן – כולל שיחות עם האומניות. אחד הערכים המוספים היה השיחות האלה. סיכמה את זה יפה אחת המשתתפות כשאמרה "אני חשבתי שאני מבינה בעיצוב אבל עד הסיור הזה לא הבני עד כמה יש משמעות והשפעה של העיצוב עלינו ועל העולם". מאחורי עיצוב טוב יש מחקר, יש המון חשיבה ויש אמירה. ואת אלה יכולנו לקבל ישירות מהאומנים עצמם ולחבר את זה לראיה רחבה יותר באמצעות החיבורים והיכולת לעשות חיבורים לעבר-הווה-עתיד.

סיימנו את היום בשוק האוכל לפי התכנית המקורית - היה נחמד. מי שנמצאת בערב במרחק הליכה – כדאי ללכת לראות, לחוות, לנשנש. יחד עם זאת, להוריד את הציפיות ולא להרעיב את עצמכן כל היום כי לא בטוח שתמצאו ארוחת גורמה כמו שמבטיח שמו של שוק האוכל - down town gourmet market.

אחרי יומיים שהרגישו כמו שבועיים מבחינת כמות התכנים ואוסף המידע שקיבלנו, התחלנו את היום השלישי בתערוכת הבוגרים של האקדמיה לעיצוב של איינדהובן. בגלל שבשנה שעברה לא היתה תערוכה, עומס המציגים והמוצגים היה אינסופי. אנחנו זכינו לסיור ממוקד שאורגן עבורנו ע"י אורי מרחב – סטודנטית ישראלית צעירה ואינטיליגנטית שמביאה את כל האינטיליגנציה והעומק שלה ליצירה שלה בלכה טבעית – חומר גלם שהביאה מתאילנד לאחר מחקר מעמיק שעשתה ואותו היא מנפחת כמו זכוכית.

בשעתיים שהקדשנו לתערוכה (שהפכו בקלות להיות שלוש שעות כולל הפסקת קפה ועוגה גם זה לא היה מספיק...) נפגשנו עם אומנים מכל העולם –ישראל, קוריאה, שוודיה, ראוניון (אי צרפתי הממוקם באוקיינוס ההודי) כמובן הולנד וגם בחורה אינדיאנית. היה מדהים לראות איך אמנים.יות בוחרים.ות לקחת את התרבות והעולם ממנו הגיעו ודרך הפרוייקט להעביר מסרים קיומיים ואקולוגיים לעולם.

כשהלב רחב, הנפש מלאה והמחשבות שואלות "מה כבר אפשר עוד להפתיע אותנו?" המשכנו – yksiexpo – עוד מתחם עיצוב שהיתה בו תערוכה שמאד רצינו לראות ומאחר שהיה עמוס עד אפס מקום ובטח שאי אפשר היה לדבר שם לקבוצה..., העדפנו לעשות עצירת צהרים במסעדה במקום (הדעות חלוקות, צוות המסע נהנו מאד מהאווירה וממרק הסלרי שלדעתנו היה מצויין).

נקודת המפגש האחרונה היתה ב Microlab – לא ויתרנו על התערוכהHome(land).Ukraine שהיתה ממש ליד. זהו מחווה של שבוע העיצוב לאוקראיינים – התערוכה הזמינה יוצרים אוקראינים או הולנדים יוצאי אוקראינה להביא את התרבות שלהם וברמה האוצרותית במרחב של תערוכה זו היתה תערוכה מצויינת. ה Microlab הוא מתחם גדול ובו מוצגים פרסי העיצוב ומתחמי תצוגה של מעצבים שונים כולם כמובן בנושא קיימות ואיך יראה העתיד שלנו מבחינת קיימות, שמירה על אקולוגיה או אפילו שמירה על נכסי עיצוב שנשארים לא מאורכבים בארכיון... ה'ממתק' במתחם הזה היה מבחינתנו המפגש עם מיקי מן – מעבר לכדים המדהימים שלה יש לה אמירה לגבי צרכנות ולגבי ההשפעה שלנו על העולם. וכאן נכנסת האמירה של אחת המשתתפות ש"עיצוב זה מעבר למה יפה לי או מה נראה לי, זה גם האמירה של המעצב". אני מודה שהמפגש עם מיקי גורם לי לחשוב שוב לגבי "קניות פזיזות". גלית, אוצרת על ועם ידע אינסופי, העבירה לנו שעה מרתקת ב"סלון עם גאון" (שלא היה ממש בסלון אלא במתחם שיתופי מעוצב ומהמם של אומנים). קיבלנו שיעור על כלי קיבול ומשמעותם בימי קדם והיום, בסגירת מעגל לגבי דברים שראינו בתחילת המסע עד לאותו הרגע ואיך הם מתחברים למפגש שלנו עם מיקי ולעבודותיה לקיימות באופן כללי. סטודיו Fe – כדאי להכיר.

היום, ביום שאחרי, אני יכולה להגיד שזה מה שחלמנו. מסעיצוב זה לא רק מסע בין מוצגים מעוצבים יפה (או שלא), זה מסע אישי. כל אחת לקחה את זה למקומות שלה, למערכת היחסים שלה עם מסעות, עם תערוכות, עם עיצוב וגם עם נשים חדשות שאיתן היא צריכה לבלות 4 ימים אינטנסיביים. נהנינו לראות אותן הולכות לאכול בלעדינו, נהנינו לראות אותן בוחרות ללכת לרגע מהמסלול הקבוצתי ולעשות מה שמתאים להן באותו הרגע, נהנינו לראות אותן חוזרות אלינו מחייכות, מספרות, מתרגשות.

אי אפשר להתעלם ממזג האויר ששיחק לטובתנו (מזכירה, סוף אוקטובר!), מלון Pullman – מיקום מעולה וארוחות בוקר עשירות, מסעדת Mojo שנמצאת מול המלון – בסופו של דבר תמיד שמחנו לחזור אליה, מסעדה טבעונית שדגמנו באמצע היום והיתה מצויינת – Vegan Junk Food Bar. וקניות – לא היו ממש היו קניות, אולי בגלל קיימות ואולי כי לא היה זמן.... יחד עם זאת, היה זמן לנשום את הטבע, את השלכת, את האויר הנקי ואת הארכיטקטורה מסביב.

מסעיצוב #2, תנו לנו כמה ימים לנשום את כל הטוב הזה ואנחנו מתחילות לבנות את התוכנית לפעם הבאה. פרטים בהמשך >>

216 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page